~luv me~

~luv me~

Wednesday, February 9, 2011

hari ini..

jika kita lihat dalam kehidupan seharian kita ini banyak masalah dan kesulitan yang muncul..tidak kira lah sama ada dalam exam,peribadi,keluarga atau persahabatan..
semua itu kita kne tempuh dengan seadanya. kerana itu hanya ujian or dugaan Allah untuk menguji iman or kekuatan jiwa kita. tidak perlu mudah berputus asa n mudah menyerah. sebaliknya perlu ada perubahan dalam diri sendiri.
perkara yang paling penting adalah kita perlu kuatkan diri kita dahulu.
macam mana??
dengan kuatkan HATI kita. hati adalah segala2nya untuk kita. hati adalah asas tubuh badan kita. jika rosak hati kita maka rosaklah seluruhnya.
dugaan tidak menunggu kita bersedia atau tidak. sebaliknya kita yang perlu bersedia sentiasa.
sebab apa??
sebab kita adalah hamba Allah yang amat disayangiNya. tanpa ujian or dugaan dari Allah maka tidak sempurna lah kehidupan kita.
BUT...
kadang2 dugaan itu ada yang kita sanggup tempuh dan ada yang kita sukar untuk memahaminya. sulit untuk melihatnya. hanya diri sendiri yang mampu mengendalikannya.

so marilah kita sentiasa muhasabah diri kita balik. sejauh manakah kita bersyukur apabila kita mendapat ujian or dugaan dari Allah.

mehnah dari Allah amatlah sukar untuk kita menjustifikasikan. kerana syurga itu tidak dibentangkan dengan permaidani merah akan tetapi penuh dengan liku2 hidupan yang harus kita harungi sama ada sendirian or berjemaah.

3 comments:

nutasa said...

wow berwajah baru. pink okmo yee...tahniah sbb aktif blk ur blog.haha

Angah Rahim said...

Bukti kelembutanku!!!!!!!!! jiwang giler ko....hahahahha

Shinichi said...

nutasa..tq2..hahah